tisdag 17 mars 2009

Generation Y

Känner de flesta till, det är den grupp som inte vill betala. De ifrågasätter och vägrar betala för sig och åter sägs var de som vägrar betala för sig Men om vi vänder på det. 50 -talisten har lite svårt att anpassa sig efter hur Generation fungerar. Spotify (länk till dn.se) får besök av dn där det framgår att de har lyckts få till stånd ett samarbete där skivbolg, artist och annonsör får betalt. Bättre än så kan det inte bli.

Men nu är det så att skivaffärer blir faktistk drabbade i och med vårt sätt att konsumera musik. Se blogg (länk) "Dopplereffekten", (länk) Netstor Caf, som skriver om musikens framtid. I artikeln på dn nämns det att äga musik idag inte är lika prioiterat. Så till vida man vill ha en bokhylla full med skivor att beskåda. Jag ser samma njutning att se min spel lista på datorn. Jag tror samtidigt att det finns altid några nostalgiker som ska ha en specifik platta, som han köper vid en lokal skivaffär. Att en extremt stor skivaffär får boma igen med skyhög hyra och använda det som ett standardiserat exempel är fel. Ett par skivaffärer kommer gå bra om de jobbar på rätt sätt.

Appropå skyddstiden som Christian Engström har skrivit om, varpå Piratpartiet vill förkorta ner den avsevärt. Det är dock en salig röra och försöka få fram en bransch standard huruvida länge ett skapat verk från något annat ska ha olika lång skyddstid.


Taggar: , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar