onsdag 24 december 2008

Jämställdhet är omöjligt

Jämställdhet är omöjligt, eller så är det inte så

Ett inlägg som jag har spånat på en längre tid, men inte kommit till skott. Hur jag än forskar i frågan tycker jag att debatten aldrig har kommit till en nivå där man tar frågan till sitt ursprung och delar på frågan för att jämföra äpplen och päron på rätt sätt.

Dels tycker jag att man inte särar på hur könen är fördelade i arbetslivet. Det är fler kvinnor som jobbar med service yrken med statlig/kommunal styre. Inom skola, vård, omsorg är det fler kvinnor än män, inget tvivel om det.

För mig dyker det upp frågor som:
Försvinner en del av jämställdheten om fler män studerar till undersköterska, sjuksyster? Och kvinnor studerar till entreprenör, ingenjör, och fler kategorier där män är representerade. Eller om kvinnor bara är gravid och sedan förlöser barnet. Och så stannar mannen hemma under hela första året. Försvinner jämställdhetsproblematik då?

Vi vet idag redan att man kan styra amningen och låta bli att stimulera brösten för mer mjölkproduktion. Barn kan överleva på mjölkersättning utan vidare. Inget tvivel om att en kvinna halkar efter i karriären när man är hemma i flera år vid förskaffande av en eller flera barn.

Skulle en kvinna få helt andra förutsättningar om vi ser det som det normala? Kvinna ska väl ha rätt till karriär och barn när vi män kan ha karriär och barn. Jag säger ideligen till min sambo att jag inte tackar nej till jobbet som hemmafru (hemma man), sitta på ett café med ett barn i famnen och bara förkovra mig i den senaste tekniken, läsa bloggar och engagera mig i samhället. Umgås med barnen och vänner och mycket mer. Samt städa, tvätta och hålla ordning på hushållet. För att sedan kavla upp ärmarna hos ett företag när barnet är i dagisålder. Hon får gärna ta över min uppgift i mediebranschen med kravet att aldrig någonsin vara en kostnad och ständigt krav på att dra in pengar hela tiden med 100 % i provision.

För att tala om att jag vet vad jag pratar om så är det som så att jag sitter i ett litet speciellt hushåll där det är jag ”mannen” som alltid hämtar på dagis, och jobbar 75 %. Jag lagar alltid maten varje vardag och de flesta helgerna samt att jag är involverad i städning, och tvättning. Jag har fördelen utan att skryta, möjligheten att bära 5 maskiner tvätt i en hand och Filippa (min dotter) i den andre vilket underlättare det mesta. Min sambo jobbar oftast kvällar samt vart annan helg så med en objektiv syn på hur de flesta kvinnors vardag ser ut ställer jag frågan.

Hur ska man sära på frågan för att få fram ett bra svar på jämställdhetens problematik? De borgliga partierna får kritik för hur den har blivit sämre och att Sverige har sjunkit ner på listan. Men hur får man fram statistiken? Ser man över antalet namn på de största bolagens styrelser eller ser man till inkomsten könen emellan?

Klart medianlönen är sämre för kvinnor kontra männens när vi vet att de stannar hemma med barnen i samband med nyfödd, och att kvinnor är överrepresenterade inom service yrken där lönen är betydligt sämre, samt att kvinnor inte sitter i styrelser eller i de högre posterna på företagen. En man som har ett mindre krav på utbildning tjänar mycket mer på en industri där arbetsuppgiften består av att ställa hinkar på hög eller lägga små burkar i kartonger kontra en lärare i förskolan. Att inte förglömma så måste vi vara villiga på en förhöjd skatt som finansierar de kommunala löner. Frågan har förövrigt dykt upp tidigare när sjuksyrror strejkade. Och då var ett större antal positiva till höjd skatt för det ändamålet. Men jag tror i efterhand att höjd skatt inte är populärt i något avseende.

Det svåra måste även vara att mäta kompetens. Hur jämför man en betongläggare kontra barnmorska. Jag vet inte exakt hur inkomstskillnaden är men något säger mig att betong läggaren tjänar betydligt mer än vad en barnmorska gör.

För att komma till ända med frågan måste fler kvinnor in i styrelser, högre poster på företagen statlika såväl som offentliga sektorn. Men då måste en av föräldern vika sig för den andres karriär. Det är mycket svårt att få ihop det om ambitionen är att båda ska göra karriär. ”Kids + karriär = Problem.” Men jag säger inte att det är omöjligt för det finns dem som har lyckats. Att släppa fram fler kvinnor är dock ett måste för mig.

Artiklar om ämnet:
DN.se
regeringen.se
jämställdhet.net

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar