onsdag 25 mars 2009

Köparnas marknad | Film och musik konsumtion

Ett märkligt begrepp hittade jag på dn.se idag. "Betala för att slippa betala", som i sin tur får den generation som ser lite annorlunda på konsumera musik eller filmer att se dåliga ut. Rubriken fördummar näst intill mer än vad den förmedlar en nyhet.

Ny tjänst finns det från pirate bay som ger dig möjligheten att ladda ner framgent trots ipred lagen som träder i kraft 1:a april.

Den är ändå så bra och säger det journalisten vill ha sagt. Det låter över lag urdumt och får verkligen mig som konsument att tänka till. Hur som helst så finns det lösningar idag så att skaparen av musik får betalt lika så produktionsbolagen. Och jag som köper musik behöver inte krångla med flera olika moment.

Jag marknadsförde tidigare spotify och filmtohome.se på min blogg, som är ypperliga alternativ om man inte vill gå och köpa en dvd skiva eller ett musik album. Men det är dock fortfarande upp till de stora musikbolagen att anamma den nya generationens sätt att konsumera musik. Om de inte vill äga en skiva så köper inte de en cd-skiva. De hittar musiken på ett annat sätt ända tills de stora bolagen har fattat. I det här fallet är det en fruktansvärt stor miss av exempelvis Sony BMG som inte kom på Spotify. I stället har de tjaffsat om all nedladdning istället för att ta död på den genom att distribuera musiken på ett moderna sätt.

Med andra ord är det köparnas marknad. Köper ingen glass mitt i vintern får man sluta sälja glass och fråga vad folk vill ha istället.

Taggar:
, , , ,


_______________________________________
Nicklas Larenholtz, fri debattör och skribent, är även författaren av politikbloggsom en förlängning av bloggen Generation Y. Sociala medier för mig är ett sätt att vara en del av samhället och för min del förkovra mig mer i politik m.m. Jobbar som förmedlare och rådgivare i huvudsak av sökmotormarknadsföring och sökmtoroptimering på ett "produktions och förmedlingsbyrå av digitala medier".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar