måndag 16 mars 2009

Vad betyder Generation X, Y, Z

Generation Y, Generation X, Generaton Z

Min blogg är skriven av en generation Y, delvis kan du som läser bloggen få svar på i vissa fall vad en generation är. Jag är dock bara en liten del av hela gruppen, men du får en inblick i Generation Y. Jag kan tycka att vi inte bara är ute efter att ladda ner musik och stå på oss i det avsendet att vi inte vill betala för oss. Över lag kan man säga att den debatten spårar ur ibland. Vi vill ha lätare tillgänglighet till musik och film. Köpa en dvd film är passé.

Nedan har du full förklaring till varje grupp:

Vad är det som gör att Generation X krockar så intensivt med Generation Y. Läste idag en artikel efter lite sökande på Google ”Generation Y - vägrar bli vuxen”, från Sydsvenska dagbladet av Åsa Clara Åhlander. Jag som ungdom läste en hel del serier (gör det fortfarande) men Svenska Mad låg i högen vid min säng varpå en kort serie ”X” & ”Y” var en av favoriterna. På ett A4 eller två så gick det ut på att de skulle ha ihjäl varandra på ett eller annat vis. Nästan samma krigslust får jag när man skriver en rubrik ”Generation y vägrar bli vuxen”. Att dra alla "Generation Y" över samma kam är magstarkt i min mening. Nu menar jag inte att jag ska rusta mig till tänderna utan använder denna kommuniké "Generation Y" som ett självklart alternativ. Den här bloggen ger en bild av en person som är en renodlad Generation Y, som ifråga sätter och ställer frågor i dagsaktuella ämnen/debatter.

Nedan följer en full förklaring över titlarna till respektive Generation.



Rekordgenerationen
40- och 50-talisterna.
Förespråkare för frihet, jämlikhet, socialt
ansvarstagande och engagemang. Växte upp i folkhemmets Välfärdssverige och var som unga mer radikala och revoltlystna än tidigare generationer.
Rekord? Var unga under rekordåren på 60-talet, när välfärden blomstrade.

Generation X [länkar till Wikipedia]
60-talisterna och de tidiga 70-talisterna.
Ironiska, uppkäftiga, respektlösa, egotrippade. Fostrades att tro på sig själva och bryr sig mer om sina egna liv och sin karriär än om världen.
X? Anses vara diffusa och svårare att definiera än andra generationer. Namnet slog igenom med Douglas Couplands bok "Generation X".

Generation Y
[länkar till Wikipedia]
De sena 70-talisterna och 80-talisterna.
Cyniska, självförverkligande, ifrågasättande, världsvana. Konsumtion är deras religion, vuxenliv och ansvarstagande skjuter de på framtiden och det sociala livet är viktigare än jobbet.
Y? Bokstaven efter X. På engelska blir det en passande dubbeltydighet (Why/varför).

Generation Z
[länkar till Wikipedia]
90-talisterna och 00-talisterna.
Blir förmodligen mer protesthungriga än X och Y. Första generationen sedan 30-talisterna som växt upp med ekonomisk kris och arbetslöshet, vilket förmodligen kommer att påverka deras värderingar. Tidens våg av protester och demonstrationer tolkas av en del forskare som att något redan håller på att hända.

källa:
http://sydsvenskan.se/kropp/article58041.ece

_______________________________________
Nicklas Larenholtz, fri debattör och skribent. Nicklas Larenholtz är även författren av politik blogg som en förlängning av Generation Y. Sociala medier för mig är ett sätt att vara en del av samhället och för min del förkovra mig mer i politik m.m.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar