fredag 13 mars 2009

I jämställdhetens namn.

Ta bort könsroller vid bildande av familj. [dn.se, länk till filmklipp]
Jämställdhet jodå. Påstår inte att jag säger helt nej till det. Frågan är om det är helt applicerbart såsom samhället ser ut idag. Återigen så är det jag som har gått ner i tid, jag hämtar på dagis fyra gånger i veckan. Jag tvättar, lagar mat och tar hand om dottern på helger och kvällar när min sambo jobbar. Och säger det med stolthet, för jag visar andra att det går. Men vart krockas det i samhället då?

Applicerbart.... Människan, mannen och kvinnan vill idag båda göra karriär och samtidigt ha barn. Dessutom allt samtidigt.

Funkar det?
Nja vill jag säga. Det ska vabbas och hämtas och lämnas på dagis m.m. Jag är nyfiken på om någon känner en chef som basar över 10 till 40 personer får en 75% tjänst. Så att han kan åka hem och hämta sina barn på dagis. Eller känner en kvinna med samma roll för den delen.

Familjenormen mamma pappa barn.

Är en del av kärnfamiljen en käpp i hjulet för frigörelse. Feminism = "frigörelse" enligt tonytod.wordpress.com

Jag vet inte vad jag ska säga om det, men det verkar som att måna äktenskap inte utvecklas tillsammans och med ett gemensamt mål. Utan att man glider ifrån varandra istället och säger att det är normalt att det är så därav är det ingen förlust i att skiljas.

Taggar:
, , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar