måndag 18 maj 2009

Individuell undervisning på alla nivåer

Elitklasser rätt eller fel?


Huruvida elit klasser ökar klassklyftorna behöver man inte ha många högskolepoäng för att förstå att det ökar klyftorna. Men hur fel är det egentligen med det?

Det går att applicera samma modell som utvecklingen i Kina där entreprenörer har fått leva ut sin kreativitet. Flera miljoner människor har kommit ifrån fattigdom just för att företagande har fått ta större plats.

Att ta ut barn från de vanliga klasserna och låta dem få fokuserad undervisning underlättar om inte annat för lärare att få mer tid till de barn som behöver mer tid av lärarna. Jag upplevde dock aldrig att barn som var långt före snittet i matematik hjälpte de som hade det svårare. Snarare gavs effekten att de som låg efter kände sig mer stressade.

Men i socialismens värld är det alldeles för fullt att särbehandla de som är bättre än några andra. Vi ska allra helst vara exakt lika smarta men riktigt så är inte världen. Vi föds och har olika förutsättningar varpå man måste ta itu med (individen) som är unik i många aspekter.

Att skapa klasser med "stjärnorna" ser jag inte som det problem så till vida man inte glömmer de som behöver extra hjälp. Västragötaland blog skriver: De som har SVÅRT för ämnet, får hjälp/resurser först! Som det är idag har ju många skolor inte "råd" med hjälplärare. Om man inte kan få fram resurser till att hjälpa dessa elever, hur kan man då ens fundera på att ta fram resurser för att hjälpa barn som redan har LÄTT för ämnet?

Vilket är helt rätt, elitklasserna ska inte få för stort fokus utan där ska alla få så likartad hjälp som möjligt. Osynlige mannen säger att man bara får vara duktig i praktiska ämnen och att det är osolidariskt om man är duktig i teoretiska ämnen varpå "Undervisning i teoretiska ämnen ska föras i en takt så att även krukväxter hinner hänga med."

Vänsterpartisten och matte läraren Tomas Johansson menar att det är brist på resurser och det är därför skollagen inte efterlevs. Inte att skollagen inte är tillräcklig. Jag vill dock påpeka att läraren har inte makten, utan ungdomen har tagit över den. Hur skulle världen se ut om vi hade läxläsning under uppsyn, eller få ut elever till praktiska arbeten som sopåkare, betong läggare, elektriker, golv läggare, målare, diskare m.m. Får vi ut ungdomar i tidigare stadium kommer fler prioritera att förkovra sig i studieböckerna istället för datorspel eller allmänt "fundera över tillvaron"

, , , ,

3 kommentarer:

  1. "Att ta ut barn från de vanliga klasserna och låta dem få fokuserad undervisning underlättar om inte annat för lärare att få mer tid till de barn som behöver mer tid av lärarna. Jag upplevde dock aldrig att barn som var långt före snittet i matematik hjälpte de som hade det svårare. Snarare gavs effekten att de som låg efter kände sig mer stressade."

    Du förstår visst inte att även barn som har lätt behöver stimulans för att utvecklas. Läs på linte kring utvecklingslänra innan du kommenterar dina egna erfarenheter och generaliserar dem till alla.



    "Huruvida elit klasser ökar klassklyftorna behöver man inte ha många högskolepoäng för att förstå att det ökar klyftorna. Men hur fel är det egentligen med det?"


    Nej, men man behöver väldgit mycket insikt för att förstå att klassklyftan från skolan är något mycket djupare än det du påstår. Alla människor har lika mycket rätt att lära sig saker och få hjälp. Klyftan blir att allt satsas på vissa medan andra aldrig blir uppmärksammade för annat än att de skrivit högt på ett prov, och då är det NEGATIV uppmärksamhet från de som inte har så lätt för det och det blir till mobbning. Suck, det är mycket du inte verkar förstå.

    Jag skulle vilja få det till att du är inskränkt i dina tankar eftersom du så uppenbart aldrig tänkt hur det är att vara på andra sidan. Att bara få uppmärksamhet i form av mobbning för att hade lätt för skolan, om konsten att vara totalt understimulerad och aldrig få lära sig hur man ska studera eftersom minnet från lektionerna var det ända som behövdes, forskning finns men uppenbart har du VALT att inte titta på den eller försöka förstå den.

    SvaraRadera
  2. Vad tråkigt att du är anonym så att jag inte kan svara upp till det du har skrivit. Du har fel i ett par punkter då jag inte har gjort ett aktivt val att strunta i att läsa den forskning som finns. Jag har inte sökt forskningen och förkovrat mig i den.

    Att mobbning ökar pga av att det blir större klyftor är beklagligt. Där vet inte jag någon lösning mer än att varje förälder måste lära sina barn att det inte är fel att andra är annorlunda än sig själv. Vissa är smartare än andra och för det kan man inte tracka ner på någon annan.

    Vi löser inte mobbning genom att skapa millimeter rättvisa i undervisningen. Jag vet faktiskt inte alls hur man får bot på just mobbning men det är en helt annan sakfråga.

    Vi pratar om att skapa Elitklasser eller ej. Det är inte svårare fråga än om vi ska utöka privatiserad sjukvård eller ej.

    Jag gick i Njudungs Gymnasieskola där vi hade två grupper i Matematiken, en grupp som var på G nivå och en annan grupp på högre nivå. Jag hamnade först i G gruppen som fick mer hjälp på individuell nivå. Läraren kunde således konstruera lektionerna så att alla hängde med. De som var på MVG nivå behövde inte lyssna på saker de redan kunde.

    Efter en halv termin så avancerade jag till den grupp med över G i ambition och fick den hjälp jag behövde där. Jag vill lägga till att det är du (anonym) som förbegår om att jag bara har perspektiv från en sida.

    SvaraRadera