torsdag 11 juni 2009

Skräcknyheter fortsätter i och med H1N1

Återigen får jag läsa än mer dynga från små som stora tidningar. Och det värsta av allt är att många i min omgivning tror precis allt det dom läser och skapar en allt större levnadsångest över situationen.

Det dör ett par tusen i influesa i bara Sverige varje år. Att det dör ett par hundra i hela världen av Svininfluensan verkar skapa rubriker som aldrig förr. Men som jag har skrivit förut så tjänar tidningar pengar på att skriva nyheter som blir lästa. Skräcknyheter läses alltid mest såklart, som för mig är extremt tröttsamt.

Fler bloggar om håller med mig: Se upp för dårarna, varpå Röda Malmö säger med väl valda ord.

"Hittills har WHO registrerat 28 000 smittfall i 74 länder sedan influensan först upptäcktes i Mexiko i våras. Än så länge har 141 personer dött i sjukdomen. Detta gör ungefär en halv procents dödlighet. Detta kan då jämföras med att ett par tusen människor, främst äldre och småbarn, dör av vanlig influensa varje år i vårt land. I hela världen handlar det om mellan 250 000 och en halv miljon per år."

Tänk om en sådan stor tidning som DN.se kunde ge sådan fakta.

, ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar