söndag 7 november 2010

Karin Olsson styr världen?

Det är inte ofta jag skriver på den här bloggen, men nu har det återigen hänt något som gör att jag ägnar några minuter till att skriva av mig lite.

Jag har tidigare sågat journalister som skriver "av sig" i sina plattformar. Det som är så anmärkningsvärt är hur dessa journalister/kulturtomtar eller i deras eget tycke "jag vet" kan få slänga ur sig vad som helst.

Som senast så blev jag duktig irriterat på DN.se när en artikel kom ut som handlade om att Nordpolen skulle smälta till sommaren 2009. DN:s klimatpanel är ett skämt. Men så har vi en till som har en världsbild av sitt eget slag. Karin Olsson på Aftonbladet, som vill mena att hon styr det vi andra ska skriva om. Ja tidigare styrde hon över det vi andra fick veta, men en dag så kom bloggar och då är det helt plötsligt finns det ca 400 000 bloggar och 1,5 miljoner människor som läser bloggar varje dag.

Någon gång i framtiden kommer journalister, kulturchefer mdlf. ställa högre krav på sig själva. Det finns granskare, emotsägare idag på en helt annat nivå. Det går inte att slänga ur sig vad som helst.


Det ska oneklingen bli spännande att se hur nästa generation journalister och kulturchefer tycker och tänker med tanke på hur mediabilden har ändrats. Jag hoppas att de inte går i samma fociltänk som Karin Olsson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar