onsdag 10 december 2008

Ipred rätt eller fel.

Nu har det under en tid skrivits och debatterats och bloggats en hel del om just Ipred. Är det rätt eller fel med en sådan lag. Jag har förkovrat mig i bloggar, tidningsartiklar och andra forum samt att jag har samlag på mig lite kvällslektyr såsom hela 390 sidor om hela Ipred lagen.

Just nu så får jag en känsla av att alla som laddar ner filmer och musik på Internet aldrig kommer att vinna denna diskussion. Även om det inte hjälper till fullo med att få stop på allt nedladdande så infinner sig Ipred lagen i svensk lagstiftning lika säkert som att solen dyker upp ur horisonten nästa dag. Och vad tusan gör man då. Om det är så att problemet ligger i att alla ungdomar såsom äldre laddar ner för att man tycker att filmerna är för dyra för att se på bio, eller köpa dvd, musk cd, eller köpa en låt. Då får man helt enkelt vara utan. Man kan inte göra rätt med fel. Det skapas aldrig fred med att skjuta ner grannen.

Bojkotta allt då!, vi slutar köpa musik, vi slutar gå på Bio, vi köper inte en enda skiva. Vi sätter inte på en enda radio kanal. Vi tittar inte på MTV. Tills de måste sänka priset. Enyas senaste skiva kostar 149 kr på cdon.com som ett exempel och en dj Tiesto låt kostar 9 kr i mp3 format. Om vi ponerar att merparten tycker att en låt ska kosta 1 kr/st. dvs. att all musik ska i regel vara 10 gånger billigare. Då väntar vi tills de har sänkt priset.

Jag tror det är det enda som fungerar. Allt annat är som en fight lik David och Goliat, skillnaden är att Goliat vinner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar