fredag 19 december 2008

Klimatsmartare miljöpolitik, klimatsmart

Klimatsmartare miljöpolitik, klimatsmart


”Gör som de äldre” Uppmanas många som barn att göra och man ska ”Se upp till de äldre”, jag som förälder tycker det är konstigt när andra vuxna beklagar sig över mobbing på skolor och Internet men i själva verket florerar det mobbing mellan vuxna på arbetsplatser. Och så säger man till sig själv att man inte mobbar utan ”jag bara skämtade”. Jag tycker att den som blir mobbad avgör vad som är skämt och mobbing. Men det är sällan man frågar den drabbade.

Miljöpolitik vill jag ta upp idag efter en artikel i Dn.se 08-12-18 om George W Bush (länken kommer snart) administration och den raid de jobbar på för fullt med. Allt från att spill produkter får dumpas i floder, det är okey att bygga fabriker som drivs av fossila bränslen nära nationalparker. Och det är dessutom lagligt att bära vapen på nationalparker. Fattas bara att man ska se ut som Clint Eastwood i en spaghetti-western. Bush motto verkar i ämnet köra projicerade stilen ”Jag ser till att företagen får skita ner miljön mer, men du ska hålla rent”. Vad är det för miljöpolitik?

Målet är att få så många liknande beslut godkända som möjligt då senaten inte behöver vara med för ett godkännande.

Visst, ”när pappa gör fel är det rätt politik” får fungera gällande förtäring av godis på vardagar istället för endast på lördagar. Men här går det en gräns tycker jag när den globala uppvärmningen drabbar oss alla. Mycket är sagt och skrivet om uppvärmningen men något händer med vår planet. Kanske det är meningen att det ska bli såhär så att jordklotet rensas ut. För 10 000 år sedan var det istid och hela Sverige var mer eller mindre täckt av is. Det verkar som att det är oundvikligt med översvämningar framgen. En miljöpolitik med målet att rensa ut jordklotet lite för att vi börjar bli på tok för många är i och försäg en annan sorts miljöpolitik, aggressiv sådan som inte gör saken bättre. Om jag var en president som hade kort tid kvar skulle jag ägna mer tid åt att göra något som gör en påmind om något positivt, men det handlar säkerligen om väldigt mycket pengar inget snack om den saken. Men om det var jag skulle jag vara betydligt mer klimatsmart i mitt agerande mot slutet.

Jag uppmanar då de unga att inte följa Bush fotspår trots att han är äldre i det här avseendet. Det finns andra vuxna som är bättre att se upp till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar