lördag 6 december 2008

Ladda ner musik, Filmer, varför inte?, hyra dem

För att hålla den sakliga punkten levande, ”Generation Y”. Kan jag med det samma hoppa in på ämnen såsom. Ladda ner musik/filmer rätt eller fel? Släppa taget så fort det tar emot fysiskt och psykiskt och många fler ämnen. Vad sägs som att börja i rätt ände genom att ställa frågan från en ”Generation X”. Hur är det att växa upp med MTV, Internet, mobiltelefoner, utseénde fixerat samhälle, konsumtions samhälle, Blått styre trots röda partier i regeringen. (Göran Persson körde blått styre tycker jag i alla fall.)

Till generation Y räknas oftast de som är födda från 1980 och framåt. Benämningen på generationen kommer ifrån engelskans "why", att den yngre generationen i större utsträckning ifrågasätter. ”Anders Parment” som är doktor i företagsekonomi har skrivit en artikel om mig som jag är extra stolt över. Spännande artikel om inte annat, ger lite information om hur företag drar nytta av 80-talisten. (MIG)

Vad sägs om Generation Y förutom att man får höra från gamlingar i sin närvaro. ”Du byter jobb hela tiden, Varför sitter du med din mobil nu när vi äter ?, varför ska man byta vinterjacka hela tiden. Hur kan du sitta vid datorn flera timmar? På min tid minsann räknade vi roten ur ett tal med 8 siffror med papper och penna”.

De har dock missat att det inte är lika fint att kunna det idag. Sparka en boll rätt och dribbla förbi alla andra så gör du 10 miljoner kronor i månaden istället. Hånar inte sport nu, då jag är extremt imponerad av ”Michael Phelps” OS insats 2008. Apropå sport, då jag och en kollega förundrades över fotbolls huliganer. Varför finns de bara i den sporten som i sin tur är bra när de åsamkar en faktura för skattebetalarna om 50 – 100 miljoner kr om året. Jag har inte hört något om bandy huliganerna ockuperade Speedway banan i Vetlanda. Eller i någon annan stad, någon kanske kan svara på min fotbollshuligan fråga.

Slutligen vill jag gå till kärnan (rubriken) Ladda ner musik som har varit ett samtalsämne på mitt jobb. Jag funderar på att ägande av musik och film som jag vill ha idag är förlegat och skall härmed sluta köpa dvd skivor (ska försöka). Det går att streama musik via ”spotify” och hyra film via ”filmtohome” som jag ska prova i helgen.

Problemet kvarstår dock om man vill ha sin musik till sin telefon eller I-pod. Är 9 kr per låt för dyrt, lagom eller billigt?

Länge leve köparnas marknad som råder och nya distributionsmöjligheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar