fredag 16 januari 2009

Nu får det vara nog, Gömda skandalen

Två viktiga inlägg idag förlöstes till Internet sfären idag. Dels har Tina sagt sitt på newsmill ”mobbning mot Liza Marklund” som stämmer till fullo. Det är inget tvivel om det. Eller så är det en felaktig fras att använda när hon har sig själv att skylla när man går ut med i soffor på Tv, radio m.m. och visat stort engagemang i frågan ”våld mot kvinnor”. Och gått ut med att boken är sann, ”det är en sann historia”. Sedan säger hon att den är inte sann utan det är en dokumentär från ”Mias” perspektiv. Med andra ord en vinklad dokumentär från en persons perspektiv (Mias perspektiv). Och omslaget kommer även ändras framgent vill jag tillägga. Tina blandar in Hollywood filmer som en gämförelse men jag kan inte komma på en enda film som har samma liknelse som boken ”Gömda”. Filmer tar en bit av verkligheten och dikterar ihop spänning och kärlek. Som tex. Titanic, den sjönk. Det vet vi men det står inte på omslaget till min DVD hemma i hyllan ”En sann historia”. Och regissören har inte sagt någon gång. Filmen är sann, det var så här det var. (Den som vill får kommentera och ge mig tips på ett exempel till hollywood film som är likartad med ”Gömda”)

2.
Familjen har gett sig till känna. Som i sin tur hävdar att Liza Marklunds bok är sann. Och tycker även att det var dåligt att de inte fick vara med i Antonsson:s bok. Vilket isig tyder på att Antonsson:s bok är vinklad mot ett perspektiv. Men jag kan inte yttra mig för mycket än eftersom jag inte har läst den boken. Utan kan bara hänvisa till en artikel på [expressen.se] där familjen går ut med att nu får det vara nog. Och enstaka blogg inlägg på antonsson:s blogg. Samt yttranden från Antonsson i programmet Debatt i svt, där hon klargjorde kort och koncist de tre punkter som skilde sig avsevärt från Lizas bok Gömda.

  • Fråga: Är det inte så att familjen går i Marklunds koppel för de har henne mycket att tacka för. Mia har faktiskt fått asyl i USA.

Det här ger ytterligare en sakfråga i debatten som ska särskiljas från ursprungsfrågan ”En sann historia” (eller ej). Det är på ett visst sätt synd att det ska drabba Liza Marklund så hårt med en sådan intensiv debatt som har lett till ett tio tal olika sakfrågor. Men samtliga sakfrågors existens är pga. av att Liza inte svarade på kritiken med det samma. Jag önskar att Liza hade klätt av Media direkt som pr konsulten sa på Debatt igår. Du skriver trots allt bra deckare Liza! (Min åsikt).

Sakfrågan är fortfarande; Använde Marklund boken som en språngbräda i sitt författande. Skrev på omslaget "En sann historia" så att den blir mer lättsåld.


Tidigare inlägg av mig i symbios med ovan: Häxjakt av Liza Marklund
Taggad:, , ,

///
Det är inte fel att blogga intensivt. Vissa spelar dataspel, andra kör radio styrda leksaker. Alla saker är bra utom de dåliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar