söndag 29 mars 2009

Aftonbladet som informationsorgan och Yttrandefrihet

Läsvärt 1: "[Newsmill.se]"
Aftonbladet har verkligen hittat en nisch, som är unik i och med att det är den mest välbesökta hemsidan i Veckan, med över 4,4 miljoner unika besökare i veckan.

Med den exponering Aftonbladet har och möjlighet till att ge information till Svenska folket, finner jag det ibland tveksamhet i de nyheter de tillhandahåller. En artikel på newsmill förtäljer mer och fördjupande hur det hela kan gå till vid ett specifikt ämne, exempelvis Wanja Lundby-Hedin. Se artikeln här:[Newsmill.se]

Jag tycker:
Hur Aftonbladet än gör så blir det mer eller mindre fel. Det skapas misstankar mot dem i och med deras totala överlägsenhet (antal läsare). Jag utgår ifrån att det finns en stor klick i Sverige som tror att allt är sant som står i Aftonbladet. Jag vill dock förtydliga att perspektivet är från en journalist:s perspektiv och tolkning. Samt att de tar upp de nyheter som de finner intressanta. Vill de undanhålla något gör det problemet så enkelt som att ignorera att ta upp nyheten.

Läsvärt 2: "[Henrik Alexandersson] (Artikeln "Tig och Lyd")
FN:s råd för mänskliga rättigheter, "Assaulted" (Angrep) yttrandefrihet i en omröstning som uppmanar medlemsstaterna att anta lagar som förbjuder kritik av religioner. Förlaget kom till FN från Pakistan på uppdrag av organisationen för den islamiska konferensen. Bevakningen kommer ifrån NewsBlaze, som säger att deras mission är att ta upp nyheter som inte andra traditionella medier inte uppmärksammar. (En till länk där nyheten är publicerad)

Läsvärt 3: Moderna-Myter säger sitt om Earth Hour.
Som verkar ge en motsatt effekt hos många. Jag slängde upp en artikel på newsmill i ämnet att iden var bra. Men fick sedan lära mig i de kommenterar jag fick tillbaka att folket är trötta på alarmerande rapporter. Ska man göra någon nytta, kan alla västerlänningar ge bort sitt vatten i en månad till Alla invånare i Afrika och Sydamerika (det är fler som resonerar så). Vi kan samla ihop vattendropparna i Sverige och lära oss hur det känns att vara törstig i 4 veckor. Att släcka lampan i en timme känns ärligt talat larvigt.

Läsvärt 4: Piratpartiet, får min röst Eu valet 2009.
Jag har väntat med att yttra mig i valet mer än att jag skrev en artikel om svd.se hade en flik som heter Eu 2009, som jag rekommenderar starkt. Christian Engström (PP) har vunnit mitt förtroende. Jag har följt hans blogg sedan november 2008 till lika kolleger Rick Falkvinge. Mer om Christian finn (här).

Sevärt 5: Mina Moderatkarameller
Jag hoppas att Någon har orkat ner hit, en film som alla politiker bör se och sen ställa sig framför spegeln och träna, träna, träna, träna.


, , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar