söndag 29 mars 2009

Sverigedemokrat i varje Svensk

Sverigedemokrat i var mans hjärta som Svensk. De orden svider och låter arroganta och precis samma som de kommentarer "Sverigedemokrater" säger i de möten som journalister har spelat in som "under cover" agenter från Sveriges radio P1 "Kaliber"

Läst ett par tidningar och artiklarnas kommentars fält och ser att vissa väntar på basunerade ord som "Vi tar avstånd från dem." Däribland Moderaterna nämns som ett exempel på att visa att de inte kommer bjuda in dem som en del av alliansen vid valet 2010. Som i sin tur blir intressant då fler partier som Piratpartiet mdfl. kan komma upp till ytan. SD med 3,3% i den senaste DN Synovate undersökningen, bör Moderaterna i det här fallet visa sitt avstånd redan nu.

Vad är problemet? (brukar jag skriva)

Alla säger att alla människor har lika stort värde. Men då tycker jag att vi lämnar plats åt en si sådär 1000 familjer, 300 från Irak, 300 kurder och 300 från Somalien. Och de 100 som är kvar kan vi bjuda in lite av varje. Gambia, Syrianer, Asyrier, Afghaner mdfl. Dessa ska få bo spridda i orterna Täby, Danderyd, Lidingö, Gärdet som ett första exempel.

Hur många jublar och bjuder in dessa familjer med samma kärleksfulla famn "Hej min nya granne". .... det är flera som skruvar på sig och förmodligen erkänner att man inte är så öppen för att ha en somalisk familj med 10 barn (räcker med fler än 5 för att störa en Svensk). Det som är så lugnt och fint här........... Nu kommer all kriminalitet hit och gatuvåld.. uch uch uch.

- Men Nicklas, är du rassist?

Nä.. det blir svårt det. Då måste jag hata mig själv och kasta ut mig själv också. Jag är 1/4 del Spansk, 1/4 del Portugisisk, och 1/2 Svensk. Och ovan på det så är jag sambo med en tjej som är Indier. Vi har en dotter tillsammans.

Jag tar så klart stort och mycket långt avstånd från de kommenterar som är på band från just medlemmar ur "Sverigedemokraterna", men samtidigt tycker jag att man pekar på just en liten hop av människor när det visas tydligt att fler visar att man tycker samma sak (Svenskar alltså). Det visas oftast på det sätt man lever och resonerar, främst i sitt leverne i och med val av plats att bo på. Sverige är ett mångkulturellt land, men då tycker jag att man ska låta det vara det och agera som ett mångkulturellt land. Fler måste våga släppa in andra människor i sitt liv, och inte bara umgås med dem som exempelvis har samma nationalitet.


På band säger en kvinna att invandrarna är barbarer och en man klagar just på antalet barn en familj har i just det här fallet 10 st. Och svär över det, mer rasistiskt än så kan det inte bli och jag och jag tycker inte att orden är tagna ur sitt sammanhang. Det framgår klart och tydligt att är en främlingsfientlighet inom partiet. I det här fallet har Partiledaren Jimmie Åkesson fullt ansvar för det som finns inom partiet och bör härmed omedlebart rensa i sitt eget parti. Om det nu är som så att han inte tycker att det finns rasistiska åsikter i partiet bör han lyssna till den journalistik som är presenterad.

Andra bloggar: Karins Värld, Promemorian, Krohnisk

Taggar:, , , , , , ,

_______________________________________
Nicklas Larenholtz, fri debattör och skribent, är även författaren av politikblogg som en förlängning av bloggen Generation Y. Sociala medier för mig är ett sätt att vara en del av samhället och för min del förkovra mig mer i politik m.m. Jobbar som förmedlare och rådgivare i huvudsak av sökmotormarknadsföring och sökmotoroptimering på ett "produktions och förmedlingsbyrå av digitala medier".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar