fredag 20 mars 2009

klimattänk

Jan Helins uttalande om huruvida Journalister befinner sig i en lärofas. Huvudet på spiken må jag säga och tycker att det är bra att ansvarig utgivare av Aftonbladet säger så.

Jan Helin skriver:
Men här är det komplicerade:

Journalistiken skulle i längden förlora på att vända sig bort från sociala medier.

Jag är övertygad om att sociala medier är en av de mest spännande utvecklingsmöjligheterna för framtidens journalistik. Den nya tidens journalister kommer inte att se en publicerad artikel som ett avslutat arbete, utan som en början på en dialog med läsaren.

Bloggar som ett exempel och hur läsaren kan numer göra sig hörd ställer högre krav på journalisten som har ordet i en gammal plattform. Måste numer se till den värld vi lever idag. Jag har tidigare sågat exempelvis dn.se "Nordpolen kan bli isfri till sommaren" (länk till dn artikeln). Har jag fått en hel del besök från alla olika slags källor såsom Newsmill, Google (organic), dn.se och jag hoppas för allt i världen att Annika Nillson har tagit till sig kritiken från även fler bloggar. [Moderna-myter]

Transparans

Precis som alla kan få full insyn om besök till sin hemsida oavsett om du är egen företagare eller bloggar. Måste journalister se att de inte kan ignorera/förbise granskning. Svenskar över lag ligger högt upp på listan i att konsumera böcker. Lika intensivt läses artiklar och numer granska det skriva ordet i de etablerade medier.

Jan Helin skriver:

Men journalistiken måste i framtiden vänja sig vid att vara transparent och att bli genomlyst. Vinklar kommer att ifrågasättas, fakta i artiklar att kollas av läsarna på ett helt nytt sätt. Jag vet kollegor som känner obehag inför detta. Inte för att de ljuger, men för att det är ovant med insyn.

Utan tvekan är det här journalister utvecklas framgent, och agerar även de äldre journalister som Jan Helin kan det inte annat än bli bättre i framtiden.

Allt om twitter och bloggy och allt vad det nu finns, kommer det utvecklas mer och mer. Till slut är det så många sådana tjänster att man inte får göra annat än att se till att man blir registrerade på dem. Psykbryt säg sitt om bloggy och twitter som stämmer överens med verkligheten till viss del.

Taggar:
, , , , , ,

_______________________________________
Nicklas Larenholtz, fri debattör och skribent, är även författaren av politikblogg som en förlängning av bloggen Generation Y. Sociala medier för mig är ett sätt att vara en del av samhället och för min del förkovra mig mer i politik m.m. Jobbar som förmedlare och rådgivare i huvudsak av sökmotormarknadsföirng och sökmotoroptimering på ett "produktions och förmedlingsbyrå av digitala medier".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar