lördag 25 april 2009

Blåsta, eller är det lata

Gustav Fridolin, journalist går till orda på newsmill. Ältar å andra sidan det vanliga i mitt tycke men har såklart vissa konkreta synpunkter.

Jag fick läsa två gånger för att förstå vad han egentligen vill? Spontant känner jag att artikeln är en miniatyr av boken blåsta. Men jag blir ändock så beundrad över hans engagemang med så låg ålder. När jag gick i nian gick Gustav i sjuan så vi är inte så långt ifrån varandra.

Jag tycker att Gustav Fridolin säger emot sig själv i ett avseénden.
Urklipp från newsmill: "Våra dagars ungdom uppträder ohövligt, föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor och pratar när den borde arbeta. De unga reser sig inte längre upp när äldre kommer in i ett rum. De säger emot sina föräldrar, skryter på bjudningar, glufsar i sig efterrätten vid matbordet, lägger benen i kors och tyranniserar sina lärare." Slut citat.

Fine, här är vi överens. Men varför är ungdomarna så här?

Jag vill dock påpeka att det system som finns möjliggör och tillåter ungdomarna vara slöa. Sen kan man se viss nyans av att ungdomaran är som 60-talisterna var, som gjorde revolt mot sina föräldrar. Här tycker Gustav att vi ska ha kvar Komvux, vuxenskola och mycket mer. Samt inte sparka på den som redan ligger ner. Sparkar man hårdare så ska det fixa sig.

Ja om du sparkar på rätt sätt så fixare det sig, är min åsikt.

Det som måste göras är att tvinga till hårdare tag. Skolan ska konkurrera ut myspace, msn, facebook, dataspel m.m.

Hade jag fått plantera skog, gräva diken för varje gång jag fick en tvåa eller trea i högstadiet hade jag rappat på läxläsning en hel del. Jag fick göra grovjobb efter studenten istället och lägga flera år på att jobba mig upp istället. (Men det behöver nödvändigtvis inte betyda att jag blir avdelningschef bara för att jag har bra betyg, är det dåligt med jobb på marknaden måste man ändå börja som diskare)

Gustav kan inte ha varit den person i skolan som funderade på om han skulle lyfta på pennan. Han pluggade mer än vad han spelade Quake. Facebook fanns inte på vår tid och inte heller lunarstorm eller myspace. Mobilerna var dessutom fortfarande svartvita.

Vad jag inte förstår är varför Gustav inte förespråkar att man motiverar ungdomarna mer till att studera när man väl är i skolan. Varför håller Gustav med att andra chansen ska finnas som gör att ungdomarna inte tar tillvara på de sista sex åren i skolan. Gustav var en av dem som tog tillvara utbildningen och satsade stort redan från början. Och för att Sverige ska bli framgångsrikt så måste fler göra det.

Vad gör vi med dem som inte är akademiker?

Alla kan såklart inte bli Börs VD, eller en "Ingvar Kamprad", eller som Gustav riksdagsman vi 19 års ålder. Jag hade inte den fallenhet, men det man kan göra är att etablera "Lärling" som jag har tjatat hur länge som helst nu. Via fler vägval och ge individuell utbildning skapas fler entreprenörer. Alla kan inte bli det via skolbänken. Här måste företagen också ta sitt ansvar. Vill hiss montörer, rörmokare, elektriker m.m. kunna anställa måste de ställa upp på en sådan reform.

Men vad säger företagsägarna. Är ungdomarna ett hopplöst fall?


, , , , , , , , , , , politikerbloggen


9 kommentarer:

  1. Du skriver "egenliten" istället för ordet egentligen och jag gillar associationer, gissa vilken?
    Annars håller jag med om att skolpolitiken är på rätt väg och de "hårda"(?) tag som debatteras inte är hårda, nästan ingenting faktiskt men en förbättring. Från min skoltid då lärare kunde slå ner elever till att elever slår ner lärare idag, bör finnas en balanserad mitten och den är Björlund på väg mot. Jag har aldrig röstat borgerligt, vet inte om något parti är bättre än något annat, men kanske jag lär mig "vad pol-elit" eller "pol-etik" handlar om??

    SvaraRadera
  2. Du är medveten om att citatet du använder om ungdomen kommer från Sokrates ca 40 f. Kr.??

    SvaraRadera
  3. 400 f. kr, skall det naturligtvis vara

    SvaraRadera
  4. I all vänlighet: Korrekturläs dina inlägg innan du postar dem.

    SvaraRadera
  5. Jo,.. det skulle vara roligt om du som är anonym vågar visa ditt namn när du tillrättavisar mig. Smygtycka får man göra hemma i köket. Här är min önskan att du vågar visa ditt namn eller alis (bloggnamn).

    SvaraRadera
  6. Blåsta eller lata? Det är inte fel att *jobba sig svettig* för att uppnå något. Varför tro att allt är *gratis*.

    Den bra förebild är Torsten Jansson vd i New Wave group. Upplever oxå att allt som är negativt får en 1:a plats.

    med hälsning Barbro

    SvaraRadera
  7. Säger emot sig gör han väl inte direkt. Att han citerar vad Socrates yttrade för tusentals år sedan är väl snarare ett sätt att poängtera att ingenting egentligen förändrats i "de vuxnas" syn på ungdomen. Det är väl svårt att inte hålla med om detta.

    Jag ser flera orsaker till ungdomsarbetslösheten men att lathet skulle vara en starkt bidragande orsak tycker jag är överdrivet. Snarare är det ett politiskt strukturellt och kulturellt samhällsproblem där ungdomar i många fall inte tillåts att konkurrera med lönen som konkurrensmedel. När man då konkurrerar mot individer som har arbetslivserfarenhet är valet för företagaren ofta lätt. I det problemet räknar jag även LAS som fungerar som en bromskloss och cementerar åldersstrukturen.

    Den lathet som finns skulle jag snarare vilja kalla rädsla och passivitet. Jag anser att vi under de sista 30-40 åren tappat vår entreprenörsanda. De flesta svenska innovationerna och stora företagen skapades innan dess. Det har under dessa år av Socialdemokratisk dominans inte tillräckligt satsats på företagande. Snarare är man som företagare sedd som en kapitalist och utsugare enligt vänsterretoriken som tyvärr fortfarande är vanligt förekommande.

    Kan en invandrare med begränsade kunskaper i det svenska språket övervinna byråkratiska hinder och starta en egen verksamhet borde fler svenskar och ungdomar kunna göra det. Vi har dock skolat generationer av lönearbetare som inte har någon entreprenörsanda och inte vågar riskera saker. De flesta ser en fast anställning som mål och vågar inte bryta upp och testa nya saker. Vi har blivit trygghetsnarkomaner och det yttrar sig definitivt i vår inställning till arbete och lön.

    För att skapa ett levande och mer flexibelt klimat på arbetsmarknaden måste såväl lagar ändras samt en annan politik drivas. Först då kommer individens inställning att kunna ändras.

    SvaraRadera
  8. Tacka för en så pass lång och uttömmande kommentar. Som jag tolkar det så håller Gustav med Socrates i och med citat från honom i artiklar samt i hans bok. Gustav är mer inne på att satsa mer på utbildning som vänstern har yttrat länge. Trygghetspaket ska finnas kvar som vuxenskola, komvux och mycket mer. Den andra chansen måste finnas för alla.

    Efter kritik ser jag att du har rätt. Gustav säger inte emot sig själv.(Dålig formulering från min sida). Men min tolkning av det hela är att Gustav inte tycker att det är ungdomarnas fel. Fastän han har medhåll av Socrates, som påpekar hur ungdomen är.

    Det är öppet för tolkningsfrågor, men varför det ser ut som det gör är pga av en hel del byråkrati. Återigen kan jag inte komma ifrån att det är allt för många ungdomar idag som inte orkar och har styrkan att plugga istället för att chatta på facebook, msn, dataspel m.m. När de väl får ett jobb som ger pengar blir de chockade över hur jobbigt det är att jobba sig svettig. Kalla det lathet eller byråkrati eller att föräldrarna inte ser över vad sina barn gör i tidigt stadium. (Det ska bli intressant att se hur jag gör med mina egna barn) Faktum är att det är ett problem som måste tas itu med.

    SvaraRadera