måndag 20 april 2009

Fattigbloggen som kommunikationsverktyg

Jessica Ritzén, "Fattigbloggen" påpekar och ger uns av kritik om bloggens existens för att gå hela vägen. Jag vill dock påpeka att bloggar är inte i så stort behov av fotograf och redaktör på samma villkor för att ändå tjäna sitt syfte. Fattigbloggen har markerat trots utan fotograf, anvarig utgivare m.m.

Bloggar vidareutvecklar en dags/kvällstidnings roll i samhället. Den som inte tror på sociala medier bör tänka om. Det finns flertal exempel på hur bloggdrev kan påverka en tidnings agenda, exempelvis Liza Marklund debatten. En journalist eller en chefredaktör (gammelmedia) sitter inte på en piedestal längre över en hop av människor. Om det är så att journalisten vill hålla i dirigent pinnen, rekommenderar jag att man gör som Jessica Ritzén. Komplettera ditt journalist författande med en blogg! I det här fallet "Fattigbloggen" som ett lysande exempel.

Kritik mot blogg som verktyg från Jessica Ritzén "Fattigbloggen" är:
Slutligen. Det finns många fallgropar med bloggjournalistik också. Det är svårt att vara journalist, debattredaktör, privatperson och sin egen chefredaktör på samma gång. Alla delar har fått stryka på foten. Inte minst min insats som fotograf med en mobiltelefon. Jag inser att vi behöver vara fler än en för att göra det riktigt bra. (urklipp från Newsmill.se)

Som sagt så behövs det ingen fotograf för att få fram sin sak. Men fattigbloggen har givit en bild över standarden och hur det är att leva på socialbidrag och att det inte är en lyxig tillvaro. Jag vill påpeka att det är märkligt hur man kan prioritera cigaretter före betala studieskulder. Att leva på socialbidrag ska väl ändå inte vara det optimala sättet att försörja sig på. Bidragen ska vara en brygga mellan arbetslöshet till ett nytt jobb. Det ska vara en sporre isig till att arbete extra hårt för att få ett nytt jobb.

Nicklas Larenholtz


__________________________________
Nicklas Larenholtz, fri debattör och skribent, är även författaren av politikblogg som en förlängning av bloggen Generation Y. Sociala medier för mig är ett sätt att vara en del av samhället och för min del förkovra mig mer i politik m.m. Jobbar som förmedlare och rådgivare i huvudsak av sökmotormarknadsföring och sökmtoroptimering på ett "produktions och förmedlingsbyrå av digitala medier".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar