måndag 11 maj 2009

80-Talisten som ska ta itu med krisen

It Generationen är räddningen i kristider lyder ingressen på svt.se. En annan artikel som jag har kommenterat tidigare säger att 80-talister är en generation som är blåsta.

Nu vet inte jag hur många 80-talister det finns i medievärlden men det bör ändock ta sig själva på lite mer allvar. Newsmill som börjar bli en plattform där människor kan komma till tals, samt att plattformen är kommersiell med en lagom mix. Fler sajter är även lanserade som exempelvis makthavare.se. (se även artikel på newsmill.se om "makthavare.se") Vi får se hur det kristalliseras ut

Att verktyg som sociala medier är en "fluga" vill jag inte riktigt hålla med om, men som jag får höra i min omgivning huruvida krångligt och ologiskt det är för företag att mobilisera sig sakta men säkert till Internet, och hur dåligt/krångligt Internet är. Det är till stor del upp till företagen att hänga med i utvecklingen och avsätta sig tid att bli vän med begreppet "verktyget" Internet. Utvecklingen går snabbt och det är inte alltid så lätt att hänga med. Företag kommer ändra kostymen vart efter handeln ökar via internet och därav avsätta mer resurser till digitala kommunikations kanaler. Såväl för journalister som tjänsteföretag och återförsäljare.

Fattigbloggen påpekar i en artikel på newsmill att bloggen gav mer resultat än 12 års artikelserier. Kan man då kalla att kvällstidningar i pappersformat är förlegat kommunikations kanal och att den har spelat ut sin roll?


Hur 80-talisten blir räddning i sakfrågan "sociala medier" kan inte jag svara på nu direkt men eftersom jag är en 80-talist tycker jag fler bör ta del av sociala medier och utveckla sig själv på olika området. Om inte annat är det mer kreativt än vad dataspel i mångt och mycket är.

Det krävs dock hårdare tag än att be "vuxna" ungdomar bli entreprenörer. Det innebär om inte annat en för stor risk för unga att starta företag med de skattetryck som förstör kreativiteten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar