fredag 31 juli 2009

Mediekritik om annonsintäkter

Gratiskulturen är länken till minskade intäkter för exempelvis DN skriver Johannes Åhman i dn. Bloggtidningen tar upp ämnet likaså.


Men vad är det här nu egentligen, är det gratisgeneration som är länken. I kommentarsfältet kan jag läsa följande på tidningsbloggen

"NetRunner on July 21, 2009 at 4:34 pm

Är tyvärr inte intresserad av en majoritet av medias vinklade nyheter idag.Dessa nyheter kommer fram lika bra utan detta betalda media som alltför många gånger visat sig ha en egen agenda framför sanningen."

Det är nämligen så att tidningsföretag som lyckats ta betalt på nätet är Wall Street Journal. Jag kan inte yttra mig alls om den tidningen men förmodar att det är en avgrundsdjup stor skillnad på det redaktionella materialet och spridning samt läsekretsen som får den tidningen.

Det går inte att publicera artiklar som "Nordpolen kan bli isfri till sommaren" och sen förvänta sig att man ska ta betalt för den typen av "nyheter". DN har dock gjort ett ryck och inte publicerat artiklar i kant med den.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar