torsdag 26 mars 2009

Socialdemokratisk hållning

Följa sin politiska hållning hela vägen.

Jag har tidigare *skrivit om politikerna i Socialdemokratiska arbetarpartiet. Och hur de basonerar ut sin ideologi, men lever helt tvärt om. Göran Person köper ett Gods. Mona Sahlin säger att det är sexigt att betala skatt, men betalar lite som hon vill själv, tid och i otid.

*Tidigare artiklar om socialdemokraterna
(Socialdemokraterna och bonusar)

Artikel skriven av: Uriel Edengren på newsmill har författat en mycket bra bild över Socialdemokraterna. Hur en del i partiet är eliten gällande löner, pensionsavtal och säten i styrelser.

Citat ur artikeln:
"Det schizofrena i situationen har framförallt tydliggjorts när det dragit ihop sig till valrörelse. Då har partiets företrädare gemensamt gått in i oppositionsrollen. Fram med parollerna och slagorden. Upp till kamp mot makthavarna och krav på att arbetarrörelsen flyttar fram positionerna på de besuttnas bekostnad. Vi mot dom."

Ideologin lever starkt med rötter ända från 30-talet, då jag har full förståelse för att Socialdemokratin var ett vinnande koncept. Men med en allt för stadigt grepp om människan från statens sida, tar man i viss mån bort "tänk själv" istället tänker någon åt oss i alla avseénden. I den gemene Svensken tror jag att han/hon vill ha en blandning av både Socialdemokratiskt samhälle där det är någorlunda jämlikt fördelat. Millimeter rättvisa går inte att skapa, men för det ska väl inte alla ha det lika dåligt. Vi ska ha en mycket bra sjukvård om inte den bästa världen. Men ingen vill betala vad den kostar.

Kapitalism?, Kommunism.
Några miljardärer har det blivit i Kina på senare tid, som i sin tur har tagit bort miljoner från extrem fattigdom. Eller?, är det fortfarande dåligt/sämre.

Du som sa på 80-talet "Men men,,, säg vad du vill om Kommunismen. Men Kina mättar alla magar." Men Blev alla mätta?


Att bibehålla planekonomi med betoning av markandsekonomi fastän med mer ansvar är i min smak, samt mindre ägande av Staten. Dock inte se efter hur USA har det som i sin tur har en mer utbredd fattigdom. Jag ska dock hålla mig kort i ämnet och kommer tillbaka när jag har förkovrat mig mer i "planekonomi", "Marknadsekonomi".

Åter till det som artikeln tar upp, om tex. Wanja Lundby-Wedin som förbannar girigheten inom näringslivet. Socialdemokraterna bör om möjligt se över sitt sätt att leva och pröva att leva efter deras ideologi. Snittlönen tenderar att ligga mellan 350 000 kr upp emot 500 000 kr i Täby, Danderyd, Stockholm. De får betala mer i skatt så att det blir jämlikt. Men det verkar de inte så sugna på.

Är Socialdemokrat lika med, leva och göra som en Borgare?

Taggar:, , ,


_______________________________________
Nicklas Larenholtz, fri debattör och skribent, är även författaren av politikblogg som en förlängning av bloggen Generation Y. Sociala medier för mig är ett sätt att vara en del av samhället och för min del förkovra mig mer i politik m.m. Jobbar som förmedlare och rådgivare i huvudsak av sökmotormarknadsföring och sökmotoroptimering på ett "produktions och förmedlingsbyrå av digitala medier".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar